Nettisivusto kuuluu nykyään jokaisen yrityksen vakiovarusteisiin, mutta myös henkilökohtaiset sivustot ovat suosittuja. Niitä voidaan pitääkin moderneina käyntikortteina, jotka kertovat kaiken tarvittavan niin yrityksestä kuin sen tuotteista. Parhaassa tapauksessa sivuston kautta voi myös tehdä ostoksia, joka taas helpottaa sekä tehostaa yritystoimintaa.
Nettisivusto vaatii kuitenkin jatkuvaa päivittämistä, jotta se pysyisi mukana kilpailussa sekä herättäisi kiinnostusta myös asiakkaiden taholta. Vanhentuneen oloinen verkkosivusto ohitetaan hyvin nopeasti. Nettisivustojen suunnittelu on kuitenkin erittäin luova prosessi ja melkeinpä mikä tahansa on mahdollista, mutta alalla nähdään kuitenkin tiettyjä perustrendejä.
Sarjakuvat ja piirrosmaiset kuvitukset
Jo pitkään jatkunut trendi piirrosmaisista kuvituksista jatkuu edelleen. Sarjakuvamaiset kuvitukset ovat tehokas keino välittää tietoa kävijälle. Se on helposti ymmärrettävä tapa ja se voidaan yhtenäistää myös vaivattomasti yritysbrändin kanssa. Sarjakuvilla pystytään parantamaan sivuston esteettisyyttä sekä lisäämään siihen pientä leikkisyyttä ja huumoria.
Tunnettuja sarjakuvamaisia ulkoasuja käyttäviä sivustoja ovatkin pelisivustot, kuten nettikasinot. Esimerkiksi nettikasino NetBet on sekoittanut värikkäitä valokuvia piirrettyihin pelikuvakkeisiin ja taustoihin, joka tekee siitä samalla näyttävän ja kuvitus on huomiota herättävä.
Linjakas käyttöliittymä
Linjoja hyödyntävä ulkoasu on lähes minimaalinen ja siinä paksut ja ohuet linjat muodostavat sivustolla erilaisia geometrisia kuvioita. Myös asettelussa on voitu hyödyntää eri suuntaan meneviä linjoja esimerkiksi tekstin asettelussa. Tyylikäs, joskin selkeä, ulkoasu ja käyttöliittymä luovat mielikuvan puhtaudesta, vaikka se voi näyttääkin keskeenjääneeltä.
Tämä design-trendi sopii etenkin high tech-, arkkitehtuuri- ja kiinteistöyrityksille. Se on samalla erinomainen keino maksimoida sivuston toimivuus, koska simppeli ulkoasu mahdollistaa nopeat sivustojen latausajat.
Yksisivuiset nettisivut
Vain yhdestä etusivusta koostuvat nettisivustot ovat kasvattaneet suosiotaan jatkuvasti aina vuodesta 2018 lähtien. Niiden suosio tuskin hiipuu vielä vuonna 2022, koska tutkimusten mukaan yksisivuisten nettiisivujen konversioluvut ovat 37 % korkeampia kuin muiden. Siinä on siis heti yksi syy päivitykselle!
Lisäksi kävijä harvoin lähtee pois tällaisen ulkoasun omaavalta verkkosivustolta, koska hän ei pysty eksymään tai joutua miettimään, mitä painiketta tulisi klikata. Se on täten erinomainen ratkaisu esimerkiksi henkilökohtaiseksi tai yrityksen käyntikortiksi, jolloin sivusto olisi vain johdatus ottamaan yhteyttä esimerkiksi sähköpostitse.
Liikkuvat animaatiot ja videot
Sivustolla esiintyvät liikkuvat animaatiot, kuvat ja videot ovat kiistatta lumoavia. Niiden seuraaminen itsessään voi viedä kiinnostuksen muuhun sisältöön, mutta ne itsessään voivat kertoa kaiken tarpeellisen yrityksen ammattitaidosta ja arvoista.
Video voi lyhykäisyydessään kertoa enemmän yrityksestä kuin koko sivusto yhteensä, joten tätä vaihtoehtoa kannattaa aina harkita. Se tosin hidastuttaa latausaikoja, mutta tutkimuksien mukaan jopa vain 20 sekunnin käynti voi riittää herättämään kävijän kiinnostusta yritystä kohtaan. Se kannattaa täten suunnitella hyvin ja käyttää myös normaalista poikkeavia keinoja.Käyttöliittymän trendit
Ei kannata käyttää kaikkia resursseja pelkästään ulkoasun suunnitteluun ja luomiseen, vaan tutustu myös käyttöliittymän ominaisuuksiin liittyviin trendeihin. Niitä ovat muun muassa:
- Tumma tila: anna kävijälle mahdollisuus muuttaa sivuston värimaailma vaaleasta tummaksi. Se on tärkeä ominaisuus etenkin iltaisin.
- Pienempi kuvakoko, nopeampi latautuvuus: suuret jpeg- ja png-kuvat ovat nykyään kuopattu ja niiden tilalla käytetään webp- ja HEIC-kuvaformaattia. Ne ovat kooltaan normaalia huomattavasti pienempiä ja täten nopeuttavat latausaikoja
- Chattibotit: perinteisen asiakaspalvelun sijaan monet yritykset ovat siirtyneet chattibottien käyttöön. Tällöin asiakkaan kysymyksiin vastaa tekoälyllä rakennettu automaatti, joka on aktiivinen yötä päivää sekä voi toimia samalla sisäänheittäjänä.
Nettisivusto on tärkeä kilpailukeino
Yrittäjien mielestä nettisivustojen ylläpitäminen on haastavaa, mutta nykyaikana kuitenkin tarpeellista. Se on tehokas ja moderni keino hankkia uusia asiakkaita ja ylläpitää vanhoja asiakassuhteita.